Den svenska elbilen Uniti

Eldrivna bilar är framtiden

Uniti är ett nystartat svenskt bilmärke med sin bas i Landskrona. Ännu finns inte bilen på vägarna men det går att förhandsboka denna bil som sägs levereras sent 2018. Det här är en elbil vars bilbatteri ska kunna kopplas loss och laddas hemma i lägenheten. Batteriets kapacitet räcker för 300 kilometer per laddning. Bilen vänder sig till en välbärgad medelklass i storstadsområden som behöver en extrabil. Det kommer nämligen först att lanseras en bild med två säten, för att därefter släppas en version med fyra säten. Frågan är om den här bilen kan hitta ett köpsegment bland kunderna!

Eldrivna bilar är framtiden

Vissa hävdar att dieseloptimering är både bättre för miljön och plånboken men bäst är det förstås att fasa ur fossila bränslen helt. Bland annat Norge går i bräschen för att helt stoppa nyförsäljningen av bilar som drivs med fossila bränslen. Liknande diskussioner pågår i flera andra städer såsom Paris, Mexico City, Amsterdam och London. Trots att Stockholm har blivit kritiserat av EU för att inte göra tillräckligt för att minska luftföroreningar finns det inte lika långtgående diskussioner om att införa sådana regler. Därför kan Uniti vara ett bra steg mot att bidra till att minska utsläpp av skadliga ämnen luften. Man ska dock se till att bilbatteriet laddas med el som inte påverkar miljön negativt på andra sätt.

Uniti kommer att kosta från 149 000 kronor vilket anses vara ett billigt pris för en elbil. Denna bil ska dessutom vara utrustad för att i framtiden kunna kompletteras med teknik som gör att bilen kan bli helt självkörande. Nackdelar som har lyfts fram är hur pass dåligt skyddad föraren och passageraren är vid en kollision. Konstruktionen är slimmad med en kort front jämfört med många andra bilar som säljs idag. Trots detta hävdar Uniti att de har inbyggt intelligent anti-krock system som tillsammans med krockkuddar bidrar till hög säkerhet.

Snart kommer självkörande bilar.

Uniti klarar 30 mil på en laddning som tar 3 timmar och 10 minuter. Vill man göra en snabbladdning kan man på 30 minuter få tillräckligt med batterikapacitet för att köra 20 mil. Det kräver ingen speciell laddningsstation utan det är ett vanligt eluttag. Frågan är alltså om man kommer kunna ta med sig batteriet enkelt för att till exempel ladda batteriet på kontoret, kaféet eller nån annanstans för att slippa ladda hemma och få en dyr elräkning.