I Sverige har alltid kombimodeller sålt mest. Svenskar tänker i regel praktiskt och detta visar sig förstås på försäljningen av bland annat bilar. Hur gör man då som biltillverkare för att få sälja något annat än just kombibilar? Jo, börja med att introducera sedanmodellen! Det var precis detta som Volvo gjorde med modellen S60 alldeles i början av 2000-talet. S60 var tydligt besläktad med den större sedanen S80, men hade lite sportigare linjer. Det var precis det Volvo ville. De kallade faktiskt denna modell för just en “sportsedan”. Kombimodellen V70 som kom senare baserades på S60, men först ut var alltså sedanen.
Volvo S60 fanns att få med ett flertal olika motoralternativ. Här hittade man den klassiska femcylindriga motorn med 140, 170, 200 och 250 hästkrafter (de två sistnämnda med turboladdning). Efter några år kom också en R-version i sann Volvotradition. Denna hade fyrhjulsdrift och hela 300 hästkrafter, vilket gjorde den till den starkaste och snabbaste Volvomodellen någonsin. Volvo har alltid tillverkat både bekväma och säkra bilar och S60 var inget undantag. Här kunde man med gott samvete köra runt på familjen. Framsätena var otroligt bekväma, särskilt vid val av sportstolarna.