Skoda Octavia 1.4 TSI 150

 

Få bilar är så prisvärda som just Skodas olika modeller. Faktum är att de erbjuder bättre utrymme än många av sina konkurrenter och detta till mycket attraktiva priser. Modellerna bygger på samma delar som används till Volkswagen, Seat och Audi där endast ganska små detaljer skiljer de olika märkena åt. I grund och botten är tekniken alltså densamma. Bilarna delar motorer, växellådor och andra komponenter. Det är av den anledningen man känner igen vissa saker när man jämför bilarna; den populära TSI-motorn på 1.4 liter är ett exempel på detta.

Det är precis denna, ovannämnda, motor som finns i Skoda Octavia. 1.4-litersmotorn finns i några olika skepnader, men den variant som används i Octavian levererar 150 hästkrafter och 250 Nm i vridmoment. Det är en motor som är mycket körglad och gör sitt jobb helt perfekt i denna Skodamodell. 1.4 TSI är turboladdad och kraftutvecklingen hos motorn är mycket linjär. Det är rentav svårt att upptäcka någon turbokick, utan den ger ett jämnt flöde över större delen av registret.

Den större motorn, 1.8 TSI, har 30 hästkrafter ytterligare men samma vridmoment som den lite mindre motorn. Denna har ett övertag ganska högt upp i registret, men skillnaden är ofta ganska svår att upptäcka för den som inte varvar ur sin motor ordentligt. Dessutom ger 1.4:an ett något bättre bottendrag än 1.8:an och känns därmed lite roligare i starten. Den mindre motorn drar dessutom mindre med bensin än den större. Kort och gott beror valet av motoralternativ på vilken körstil man har.

1.4:an kommer som standard med 6-växlad manuell låda. Önskar man istället koncernens automatlåda, kallad DSG, får man betala ett tillägg. Det finns också massor med extrautrustning till Octavian, men det mesta som finns är vettigt prissatt och ofta finns färdiga paket som är riktigt prisvärda.